Permohonan Pertukaran Penempatan

Sebulan dah aku kat Unit Koding ni. Aduh !! Penstrukturan semula Jabatan Maklumat Kesihatan telah menyebabkan aku yang sepatutnya masuk Unit Kajian & Statistik ditempatkan di Unit Koding. Boringnya kerja baru nie !!

Aku dah jumpa Dato’ Noorimi dan citer permasalahan aku. Prinsipnya beliau setuju untuk menempatkan aku ke jabatan yang lebih sesuai dengan jawatan yang aku sandang. Namun beliau minta aku berbincang dengan Ketua Jabatan. Ketua Jabatan juga telah aku temui dan berbincang. Namun beliau minta aku mencuba buat kerjaยฒ koding. Beliau juga memaklumkan tiada keperluan di unitยฒ lain utk jawatan yg aku sandang.

Koding adalah satu kerja di Bahagian Case-mix dimana kakitangan seperti aku perlu mengabstrak laporan doktor perubatan apabila pesakit admit ke PPUKM. Tempoh data yang diambil adalah mulai pesakit admit hingga discharge utk sesi tersebut. Permasalahan yang aku hadapi:
+ Kerja yang dibuat bukan bidang jawatan yang aku sandang
+ Ini menyebabkan peluang kerjaya aku buntu
+ Masalah akan timbul bila nak jawap soalan PTK
+ Payah nak baca tulisan doktor (bukan semua)
+ Kena kenalpasti termยฒ penyakit (bukan symptom) dan kemudian kodkan penyakit tersebut – refer ICD-10 & ICD-9CM
+ Semua aktiviti kualiti spt ISO, KMK/KIK, PRISMA
+ Aku tak lagi membangunkan apaยฒ aplikasi utk jabatan (knowledge aku terkubur)

Jadi, haghi ni aku dah buat surat secara rasmi kepada Dato’ skali lagi dan melalui Ketua Jabatan agar aku ditukarkan ke Jabatan lain yang dapat aku meningkatkan kerjaya dan memberi motivasi kerja kepada aku.

Selamat ke sekolah Haziq & Damia

Tahun ni dua-dua anak aku (Muhammad Haziq Naufal & Nur Qistina Damia) bersekolah. Yang sulung masuk darjah satu. Yang kedua masuk Tadika Sri Wawasan (5 tahun). Aku ambil cuti, mudah sikit nak uruskan anak. Dalam kepayahan sedang mengandung nak masuk 2 bulan, Nana sibuk menguruskan anak. Syukur aku ada isteri yang amat perihatin dengan keperluan anaknya. Teringat masa arwah ibu menguruskan setiap kali aku nak ke sekolah dulu.

Baru dua anak masuk sekolah aku dah terasa. Bayangkan orang tua kita, perit jerih depa nak menyekolahkan anak. Bukan sorang dua.. cam aku ni, 17 14 adik-beradik yang bersekolah. Sememangnya tuhan itu Maha Adil lagi Maha Mengetahui. Benarlah kata orang tua-tua, setiap anak yang dilahirkan ada rezeki mereka.

Doa aku moga Haziq & Damia rajin mencari ilmu. Agar mereka terus berusaha mencari ilmu walau payah manapun.

Sabarlah menghadapi ujian Allah

Ada antara kita yg dilahirkan dlm rumahtangga yang rukun. Ada antara kita yang dilahirkan dlm keadaan kacau-bilau. Itu semua ketentuan Allah. Sedikit sebanyak ianya memberi kesan kepada diri kita sendiri. Anak yg selalu melihat ibubapa mereka mengamalkan suruhan Allah akan terikut dengan amalan baik tersebut. Begitu juga anak yang dibesarkan dalam keluarga yang tidak mematuhi ajaran agama juga akan terpengaruh dengan cara hidup tersebut.

Namun, kita diberi akal fikiran untuk membezakan mana yang pahala/baik mahupun yang dosa/buruk. Kita diberi kudrat untuk melaksanakan perintahNya dan meninggalkan laranganNya. Tepuklah dada tanyalah akal (bukan nafsu), jalan mana yang kita hendaki. Pilih jalan lurus atau bengkok.

Begitu juga kehidupan akan datang. Seharusnya perbuatan kita kini adalah untuk generasi kita akan datang. Jika kita mula mengembur tanah untuk bercucuk tanam pada hari ini, maka generasi kita akan datang dapatlah menikmati apa yang kita usahakan ini. Berusahalah untuk membina kehidupan yang lebih baik. Hari ini lebih baik dari semalam… dan esok lebih balik dari hari ini… Insyallah !!

Kadangkala kita melihat nikmat yang Allah berikan pada insan lain. Sedangkan kita hanya pada takuk tu jer. Ingatlah setiap dugaan yang dihadapi dengan penuh kesabaran dan ketakwaan akan diberikan ganjaran yang lebih dari kepahitan yang dihadapi.

Utk dunia, lihatlah mereka yang berada dibawah kita. Bersyukur kita dengan apa yang kita ada. Bak kata Ustaz Abu, nak bersyukur bukan susah… solat 5 waktu tu jangan tinggalkan. Utk akhirat, lihatlah mereka yang berada di atas. Kalo mereka boleh bersedekah sebahagian daripada pendapatan mereka, mengapa kita tidak boleh bersedekah setidak-tidaknya 1% daripada pendapatan kita.

Bila matinya anak Adam, hanya tiga perkara sahaja yang boleh menolongnya:
+ amalan kebaikannya dan sedekah jariahnya
+ anak yang soleh (maka yang bujang tu nikahlah cepat)
+ ilmu yang memberi manfaat

Tujuan aku menulis bukan ditujukan kepada sesapa. Tapi lebih untuk mengingatkan aku akan apa yang pernah berlaku dalam hidup ini. Dan juga apa yang perlu ku lakukan pada masa akan datang. Sesungguhnya tujuan kehidupan ini hanyalah untuk mencari KEREDHAANNYA.

Allah Ya Rab
Tetapkan aku dalam agama Mu
Tetapkan aku mengingat Mu
Tetapkan aku bersujud pada Mu
Tetapkan hatiku terpaut pada MU
Amin Ya Allah