Bengkel KIK

Baru balik dari Kuantan kerena menghadiri Bengkel KIK yang dianjurkan oleh Pusat Perubatan UKM di bawah consultant En. Kman. Terbaik input daripada En. Kman ni; xNPC. 3 hari di Hotel Grand Continental. Perjalanan pergi mengambil masa 4-5 jam dengan kelajuan 90-100 km/h menggunakan kereta. Bengkel KIK berjalan dengan lancar. Secara keseluruhan, jadual tidak terlalu ketat dan kaedah pengendalian bengkel secara bersantai. Consultant, penganjur dan peserta semua best!

Buat pertama kali saya memandu ke Kuantan. Perjalanan yang lancar (sebab bukan musim perayaan @ cuti sekolah). Daripada Sungai Besi terus tanpa henti ke Kuantan mengambil masa lebih kurang 4 jam 15 minit. Saya ikut lebuhraya Karak-LPT dan keluar di Gambang. Kemudian melalui jalan bandar sampailah ke Kuantan. Kuantan pada saya tidak banyak tempat menarik; mungkin saya tidak tahu tempat menarik di Kuantan. Saya sempat pergi ke Tangjung Lumpur, Telok Cempedak dan pusing-pusing Bandar Kuantan.

Makanan di Kuantan MAHAL! Sepinggan Char Kuew Teow berharga RM6.00 dengan HANYA seekor udang dan segelas air kosong berharga RM0.55 (termasuk GST). Itu belum lagi makan di restoran. Roti bom RM2.90. Nasib ada Tanjung Lumpur. Makan di kawasan situ tidak terlalu mahal dan hampir sama kadar di Kuala Lumpur. Jika anda pergi ke Tanjung Lumpur, saya sarankan makan di Aina Ikan Bakar Petai. Murah dan sedap. Malah ada yang kata cawangan di Kuantan ini lebih sedap daripada di Bandar Baru Bangi. Jika hendak beli keropok lekor dan sata, sila ke Pasar Peramu. Ikan fresh naik dari laut.

Sempat juga berjumpa kawan lama, Abang Nazri dari PCNet System. Alhamdulillah, rezeki Allah ada dimana-mana, bro! Terima kasih atas layanan dan keropok :p. Saya mendoakan agar Abang Nazri dimurahkan lagi rezeki dan diberkatkan usia.

Doa Abu Darda’

Baru-baru ini rumah kawan PakCu dimasuki pencuri lagi. Nasibnya baik berbanding sebelum ini. Tiada apa yg hilang. Ada banyak amalan/doa yg kita boleh amalkan agar rumah kita selamat dari sebarang bahaya/khianat antaranya dengan mengamalkan Doa Abu Darda’

 

Terjemahan maksud:

“Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan bagiku kecuali hanya Engkau. Pada-Mu aku bertawakkal, dan Engkau Tuhan ‘arasy yang agung. Apa yang dikehendaki Allah pasti terjadi, dan apa yang tidak dikehendaki-Nya pasti pula tidak akan terjadi. Tiadalah daya upaya dan tiada pula kekuatan kecuali hanya dengan Allah yang Maha Tinggi dan Maha Agung. Aku yakin, bahawasanya Allah berkuasa atas segala sesuatu dan bahawasanya Allah meliputi segala sesuatu dengan ilmunya.

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari kejahatan diriku dan dari kejahatan segala makhluk yang melata, Engkaulah yang memegang ubun-ubunnya. Sesungguhnya Tuhanku sentiasa berada di jalan yang lurus.”

Kisah Asal:
Menurut riwayat Ibnu Sunny, seorang lelaki datang kepada Abu Darda’ lalu berkata: ”Wahai Abu Darda’, saya lihat rumah engkau telah terbakar!”Abu Darda’ menjawab: “Bukan rumahku, kerana aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa membaca doa ini (doa di atas) pada waktu pagi, terhindar dia dari bencana yang mungkin menimpa dirinya, ahli keluarganya dan hartanya.Sekiranya doa ini dibaca pula di waktu petang hari, maka terpeliharalah dari bencana yang mungkin menimpa dirinya, ahli keluarganya dan hartanya di malam hari.” Aku telah membaca doa itu pada waktu pagi hari ini.”

Lalu Abu Darda’ mengajak sahabatnya ke rumahnya untuk menyaksikan peristiwa kebakaran itu. Maka ternyatalah bahawa rumah-rumah di sekitar rumah Abu Darda’ sudah habis terbakar semuanya, sedangkan rumah Abu Darda’ masih kekal terpelihara.

 

Sumber: Di balik Sana

Taat agama, kasih sayang rahsia perpaduan keluarga Haji Din


DARI kiri Abu Hassan, Siti Khadijah, Siti Mariam, Haron, Che Wangi,
Che Bee, Ishak, Rokiah, Jariyah dan Fatimah pada
Hari Keluarga Haji Din dan Hajjah Che Teh di Kampung Batu Muda.


10 beradik tak pernah bergaduh, pastikan hubungan erat

PERCAYA atau tidak, mereka adik beradik tidak pernah bergaduh atau berkecil hati kerana masing-masing bersatu hati memastikan hubungan keluarga besar seramai 202 ahli itu terus terbina atas semangat kasih sayang, toleransi dan ambil berat.

Ketika soalan itu diutarakan, 10 beradik anak pasangan Allahyarham Din Wan Awang dan Allahyarhamah Che Teh Wan Nik sepakat menjawab tidak pernah berkelahi, malah tertawa apabila menyedari penulis tidak berpuas hati dengan jawapan diberi. Duduk semeja dengan mereka, jelas tergambar kegembiraan pada wajah tiga ustaz dan tujuh ustazah yang masing-masing masih aktif menyebarkan syiar Islam melalui kelas al-Quran, ceramah serta tugas sebagai guru Kelas Agama Fardu Ain (KAFA).

Saya gembira kerana lima adik saya berjaya mendapat ijazah berkat usaha dan doa kami sekeluarga. Sebagai kakak juga ibu, saya berharap ibu hari ini sabar mendidik anak. – Kakak Sulung, Fatimah Din

Anak perempuan sulung, Fatimah, dalam usia 75 tahun masih sihat, begitu juga adiknya Ishak (73), Datuk Haron (71), Rokiah (69), Datuk Abu Hassan (66), Che Bee (61), Mariam (59), Jariah (56), Siti Khadijah (54) dan yang bongsu, Che Wangi (52).

Anak ketiga pasangan berkenaan, Haron berkata, semua itu berkat kesepakatan dipupuk sejak kecil hasil didikan ibu bapa mereka berteraskan ajaran al-Quran yang terus disemai hingga kini bukan saja oleh mereka adik beradik tetapi anak, cucu serta cicit.

Katanya, jika timbul masalah membabitkan kepentingan semua ahli keluarga, perkara itu akan dirujuk kepada barisan tertinggi dalam hierarki keluarga iaitu kakak sulung dan abang untuk mencari penyelesaian atau kata putus.

“Kami juga mengamalkan dasar tolong menolong seperti penganjuran rumah terbuka Aidilfitri ini, semua perlu menyumbang mengikut kemampuan masing-masing,” katanya pada pertemuan pada majlis hari keluarga Haji Din dan Hajah Che Teh ke-21 yang diadakan di kediaman Abu Hassan di Kampung Batu Muda, Kuala Lumpur.
Beliau berkata, setiap tahun mereka adik beradik bersama pasangan masing-masing akan menganjurkan percutian ke luar negara dan antara tempat sudah dikunjungi ialah Beijing, Maghribi, Jordan, Palestin dan Syria.

Selain itu, sejak 1999, mereka juga sepakat mengumpulkan dana untuk menghantar ahli keluarga terdiri daripada pasangan suami isteri menunaikan ibadat haji dan tahun ini giliran anak keenam, Che Bee bersama suaminya.

Sementara anak serta cucu pula, yang cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), berjaya melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi, akan menerima hadiah wang tunai serta sijil penghargaan.

Paling mengagumkan, sejak 21 tahun lalu, semua ahli keluarga Haji Din tidak pernah gagal menghadiri majlis hari keluarga sempena Aidilfitri, baik yang dianjurkan di rumah Allahyarham ibu bapa mereka di Bohor Mali, Kangar, Perlis, atau bergilir-gilir di rumah adik-beradik mereka.

Che Bee berkata, bagi menghormati ketetapan dibuat kakak serta abang supaya hubungan akrab itu terus mekar, setiap ahli keluarga akan memastikan setiap seorang daripada mereka tidak terkecuali daripada mengambil bahagian dalam aktiviti dianjurkan.

Katanya, Alhamdulillah atas dasar kesepakatan itu, belum pernah ada ahli keluarga yang gagal menghadirkan diri setiap kali sambutan Aidilfitri kecuali mereka yang berada di luar negara atas tuntutan kerja atau mengikuti pengajian.

“Apabila kita bersatu hati, maka tiada alasan. Sebenarnya melalui persetujuan semua setiap yang dirancang menjadi kenyataan. Inilah bukti kasih sayang sejati antara adik beradik serta anak saudara,” katanya.

Ishak yang agak tegas berkata, kebahagiaan adik beradik juga hasil berpegang kepada pesan bapa supaya ikhlas mengajar serta berkhidmat kepada masyarakat kerana Allah akan bagi balasan baik antaranya perpaduan keluarga.

Beliau berkata, mereka yang berpegang kepada ajaran agama tidak akan bergaduh atau cuba memulakan persengketaan, sebaliknya orang yang suka bergaduh adalah golongan jahil.

Justeru, beliau menasihatkan supaya semua ahli keluarga mengamalkan ajaran agama dalam kehidupan seharian bagi mengelak konflik masyarakat yang kian membimbangkan hari ini termasuk keadaan keluarga berpecah-belah.

“Sekarang kita lihat adik beradik bergaduh pasal harta. Apabila ibu meninggal dunia, kami berebut juga tetapi berebut tidak mahu harta. Semua harta peninggalan ibu, tanah lima relung kami wakaf untuk sekolah agama rakyat.

“Malah, kami juga sepakat membeli lapan ekar tanah adik ibu yang terletak bersebelahan tanah Allahyarham ibu untuk diwakafkan buat asrama sekolah agama rakyat. Ini bekalan untuk Allahyarham ibu bapa kami,” katanya.

Menyelami pengalaman hidup 10 beradik yang kini menjadi inspirasi masyarakat kerana sumbangan mereka dalam bidang agama dan perubatan Islam, Fatimah mengakui mereka bukan datang daripada keluarga kaya.

Beliau sendiri terpaksa menamatkan persekolahan setakat Tingkatan Dua untuk memberi peluang kepada adik yang lain. Ketika umur 12 tahun, beliau sudah mengambil upah menjahit baju untuk membantu menyara keluarga.

“Saya gembira kerana lima adik saya berjaya mendapat ijazah berkat usaha serta doa sekeluarga. Sebagai kakak juga ibu, saya berharap ibu hari ini bersifat sabar mendidik anak,” katanya.

Tidak sah rasanya jika tidak mengorek rahsia, Fatimah berkata, anak paling nakal dalam keluarga ialah Abu Hassan yang dipanggil Pak Andak Hassan oleh anak saudaranya sementara Haron pula sering mengalah jika bahagiannya diambil adik-adiknya.

Jariah digelar ‘pak lawak’ kerana sering membuat ahli keluarga ketawa dengan cerita mengarut beliau setiap kali mereka berhimpun dan Mariam seorang yang sukar senyum.

Ditanya pula rahsia mereka yang tetap segar dan awet muda, Hassan berkata: “Rahsianya ialah senyum selalu, jangan susah hati. Jangan fikir sangat soal duit dan jika tidak ada duit pun, mesti sentiasa senyum.”

Sumber: Bharian.Com.My

Bila Lelaki Menjadi Dayus?

Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :-

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Terlalu banyak lagi jika ingin saya coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit ‘dayus’ kepad dirinya.

Mungkin kita akan berkata dalam hati :-

” Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku”

Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang disebut tadi.

Awas wahai lelaki beriman..jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini.

Wahai para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah SWT.

Sayangilah dirimu dan keluargamu. Jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.

Akhirnya, wahai para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi SAW bersabda :

من قتل دون أهله فهو شهيد

Ertinya : “Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid” ( Riwayat Ahmad , Sohih menurut Syeikh Syuaib Arnout)

Sumber: Zaharuddin.Net

Cuti sekolah…

sabtu lepas bawak family gi jenjalan ke utara. target kami ke bukit merah lake town resort. maklumlah org cakap tempat tu best, kami lak tak pernah sampai sana. anak-anak excited sgt nak pi; waterpark arr katakan.

kami bertolak agak lewat, kira2 jam 3 ptg sabtu, terus masuk highway jalan duta. perjalanan kali ni memang tak de perancangan sgt; tiada plan nak tido kat mana… bila sampai exit kuala kangsar, teringin lak nak melawat bandar di raja negeri perak tu. PakCu ni walaupun asal dari teluk intan tapi tak pernah sampai ke kuala kangsar.

sampai di kuala, dah malam. pusing2 kejap kat pekan kuala. then baru cari port nak tido. alamak!! semua bilik full; rest house full, hotel kangsar full, hotel double lion pun full… nasib arr ada gak sorang chinese dan indian (parking guard) yg baik hati bantu kami. memang org mesia ni peramah dan pemurah :). cuba adik masuk jalan ni, then jumpa bhp belah kiri… nanti ada hotel kat ujung bangunan tu. kalo situ full adik pergi opposite bangunan tu ada satu lagi hotel baru. tu hotel melayu punya. memang betul telahanku, hotal ujung tu full gak. nasib baik hotel last tu ada bilik yg telah ditempah tapi penempah dia belum gak sampai. so receptionist tu kasi kat kami check-in. thanks ezi inn hotel.

kebetulan esok tu, hari ahad maka kami berjalan2 kat pekan sehari, barang banyak dijual kat sini. murah pulak tu. buah-buahan dan hasil kampung yg fresh. kuala kangsar memang sesuai dengan namanya, bandar di raja. nak tengok koleksi peribadi milik Sultan Perak, datang ke Galeri Sultan Azlan Shah. lagi ada masjid ubudiah kuala kangsar, istana kenangan, labu sayong dan tak lupa laksa pakngah

 

petang ahad tu kami bertolak ke bukit merah. kata penduduk situ, ikut jalan lama (menghala ke taiping) lagi dekat. memang hajat kami nak gi bukit merah tu sambil jenjalan… jadi kami ikutlah jalan lama. sampai di kuala sepetang (dulunya dikenali sebagai port weld) tak sah kalo tak pekena mee udang mak jah. mak ai, banyaknya kedai jual mee udang… nasib tak tersalah kedai… memang benar kata org, bila lihat baru percaya.. kedua-dua belah hala jalan besar tu org berhenti utk menikmati mee udang mak jah. nasib kami sungguh baik, tak sampai 5 minit order makanan, mee udang special mak jah sampai; mee kuah udang + udang laut kulit keras memang menyelerakan.. RM11 sepinggan

malam tu kami bermalam di hotal casa villa di simpang, taiping. sini ada banyak hotel. rate pun tak de mahal sangat. yg kami sewa tu. RM 150 utk bilik 2 katil king. memang besar bilik tu. esok pepagi dah lapar cari makan. tapi kat taiping; pekan besar, bukan susah sgt nak cari makan. pusing punya pusing sampai kedai kak cik, simpang, taiping. pergh !! ingatkan sup fulamak @ sup meletup kat sg besi ni dah abis sedap. rupanya kat kedai kak cik ni lagi sedap… tengahari kami checkout terus ke bukit merah. masuk ikut tol kemunting dan exit di bukit merah. tol RM1.80… dekat jer ikut tu.

rasanya bukit merah ni tak de arr besh sgt. pulau org utan tu memang agak istimewa skit. ecopark dia.. yg besh masa animal show. chairlift not bad, waterpark dia… rasanya bukit gambang lagi besh kot..

Panduan Mendidik Anak

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan. (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Selamat Hari Raya Aidilfitri

PakCu sekeluarga (Nana, Haziq, Damia dan Najwa) mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam. Semoga raya tahun ni lebih bermakna kepada kita serta insan2 yg tersayang