GIT (Version Control System)

Apabila kita membangunkan sesuatu aplikasi secara berkumpulan, secara tidak langsung akan berlaku perkongsian penggunaan fail. Pada saat ini, kita memerlukan suatu aplikasi yang boleh mengawal versi fail yang kita gunakan sama ada fail konfigurasi, fail teks atau sebagainya. Apabila berlaku perubahan kandungan dalam fail tersebut, maka aplikasi ini akan memudahkan pengguna/kumpulan tadi mengenalpasti perubahan yang berlaku.

Salah satu aplikasi yang sedang meluas digunakan pada masa ini adalah Git.  Walaupun terdapat beberapa protokol lain seperti CVS dan SVN, tetapi GIT lebih popular digunakan kerana kelajuan dan kecekapannya, mudah digunakan serta dapat digunakan dalam berbagai Sistem Operasi (OS).

Git adalah software (open source) yang direka untuk mengendalikan segala-galanya, dari pembangunan projek yang kecil sehingga projek yang sangat besar dengan kelajuan dan kecekapan yang sangat optimum. Git adalah mudah dipelajari dan  mempunyai tiny footprint with lightning fast performance. Antara kelebihan lain yang ada pada Git adalah:

  • support main and local repository
  • tidak memerlukan network connection untuk melakukan git commit
  • branching adalah local dan local repository adalah tanggungjawab programmer itu sendiri

Insyallah pada post yang akan datang PakCu akan tunjukkan pemasangan Git pada OS Windows 7 serta GUI yang boleh dipasang bersama untuk memudahkan pengguna menggunakan GIT.

Comments