Berbuka Puasa

Semalam kami sekeluarga berbuka puasa di restoran Dol Tom Yam di Kajang. Memang tiap2 tahun kami berbuka disitu. Tapi apa ntah sebabnya makanan kami kali ni lewat lak dibuat. Malah org yg datang kemudian pun dapat dulu. Tapi tak per arr.. asalkan makanan depa sedap.

Nak dijadikan cerita, Ustaz Wan Akashah & Ustazah Siti Nor Bahyah sekeluarga pun turut berbuka di restoran tu. Anak aku, si Haziq dan Damia punyalah teruja bila nampak ustaz & ustazah tu. Kejap2 pegi ke meja ustaz… Kejap2 pegi ke meja ustaz… Nasib org tu dah abis makan. “Ustazah, mama saya suka tengok ‘MEMANIS KURMA'”, kata Haziq. Ustaz dan ustazah serta keluarganya amat baik melayan karenah Haziq dan Damia. “Abah saya pun suka tengok ‘SEMANIS KURMA’, ” kata Damia lak. Sebelum balik, sempat lagi Ustaz Wan Akashah memberi angpau raya katu Haziq dan Damia. Punyalah suka depa…

“Mama, boleh tak dah besar nanti Haziq nak jadi cam ustaz tu”. Barangkali nilah kesannya apabila anak2 menonton/melihat perbuatan baik. Hati mereka yang bersih mudah utk menerima kebaikan. Suka mereka melihat benda2 yang baik. Kita ni, bila dah semakin besar, semakin banyak calit hitam di hati, kekadangan kejahatan itu kita rasa biasa je.. kebaikan lak jarang kita lakukan…

Comments